National Repository of Grey Literature 5 records found  Search took 0.01 seconds. 
Functions of Passive Voice Structures in Various Genres of ESP compared with Czech Language Use.
Zemánek, Dominik ; Ellederová, Eva (referee) ; Baumgartnerová, Alena (advisor)
Tato práce popisuje pasivní konstrukce a jejich tvoření, význam, použití a funkce na základě rešerše související literatury. Trpný rod a s ním související změna slovosledu dávají autorům více možností uspořádání textu a zároveň umožňují zdůraznit, či naopak vynechat některá slova. To může především ve vědeckém a administrativním stylu pomoci soustředit pozornost čtenáře na popisované téma, což činí text neosobním a věcným. Jednotlivé rysy pasivních konstrukcí jsou popsány z pohledu gramatiky, sémantiky, stylistiky a překladu a jejich používání v češtině je také vysvětleno a porovnáno s angličtinou. Následně je charakterizována angličtina pro specifické účely a poslední kapitola pak analyzuje četnost a funkce trpného rodu v technických textech tří různých žánrů. To má za úkol potvrdit a znázornit rozdíly mezi danými žánry i jazyky, jelikož je každý anglický text porovnán s podobným českým textem.
Functions of Passive Voice Structures in Various Genres of ESP compared with Czech Language Use.
Zemánek, Dominik ; Ellederová, Eva (referee) ; Baumgartnerová, Alena (advisor)
Tato práce popisuje pasivní konstrukce a jejich tvoření, význam, použití a funkce na základě rešerše související literatury. Trpný rod a s ním související změna slovosledu dávají autorům více možností uspořádání textu a zároveň umožňují zdůraznit, či naopak vynechat některá slova. To může především ve vědeckém a administrativním stylu pomoci soustředit pozornost čtenáře na popisované téma, což činí text neosobním a věcným. Jednotlivé rysy pasivních konstrukcí jsou popsány z pohledu gramatiky, sémantiky, stylistiky a překladu a jejich používání v češtině je také vysvětleno a porovnáno s angličtinou. Následně je charakterizována angličtina pro specifické účely a poslední kapitola pak analyzuje četnost a funkce trpného rodu v technických textech tří různých žánrů. To má za úkol potvrdit a znázornit rozdíly mezi danými žánry i jazyky, jelikož je každý anglický text porovnán s podobným českým textem.
Language and content integration models in ELT
Synková, Blanka ; Gráf, Tomáš (advisor) ; Klégr, Aleš (referee)
The thesis focuses on the topic of language and content integration in ELT in a broad sense, i.e. it discusses not only CLIL but also other models of content-based teaching, viz. ESP (English for Specific Purposes), EAP (English for Academic Purposes), and EMI (English-medium Instruction). In the theoretical part of the thesis, these models are described as regards their history, typical features, teachers, learners, as well as benefits and negatives. The empirical part of the thesis explores the current practice of language and content integration at Czech general secondary schools ("grammar schools"). The research is based on case studies of five teachers who teach various courses belonging to this category. The preliminary research investigated what courses are currently being offered at grammar schools in Prague; they are mostly elective courses. Our research findings suggest that language and content integration in the form of elective courses is a rather common practice, although often unconscious. Teachers tend to act on the basis of their intuition rather than their knowledge of theory and practice of language and content integration. Generally, it seems that more emphasis is put on content than language in these lessons. Content-based English lessons may be beneficial for learners for...
Language and content integration models in ELT
Synková, Blanka ; Gráf, Tomáš (advisor) ; Klégr, Aleš (referee)
The thesis focuses on the topic of language and content integration in ELT in a broad sense, i.e. it discusses not only CLIL but also other models of content-based teaching, viz. ESP (English for Specific Purposes), EAP (English for Academic Purposes), and EMI (English-medium Instruction). In the theoretical part of the thesis, these models are described as regards their history, typical features, teachers, learners, as well as benefits and negatives. The empirical part of the thesis explores the current practice of language and content integration at Czech general secondary schools ("grammar schools"). The research is based on case studies of five teachers who teach various courses belonging to this category. The preliminary research investigated what courses are currently being offered at grammar schools in Prague; they are mostly elective courses. Our research findings suggest that language and content integration in the form of elective courses is a rather common practice, although often unconscious. Teachers tend to act on the basis of their intuition rather than their knowledge of theory and practice of language and content integration. Generally, it seems that more emphasis is put on content than language in these lessons. Content-based English lessons may be beneficial for learners for...
English for Tourism
JELÍNKOVÁ, Renata
The thesis is focused on ESP, English for Specific Purposes, namely English for tourism. Another specific feature is that it focuses on one particular student and the preparation of an individual course for him. In this thesis the student's needs are analyzed, the course syllabus is developed and teaching materials are prepared. After the study of the theoretical literature, the needs of the particular student are analyzed in terms of language needs, language skills and intercultural competence. The analysis is carried out through a guided interview and synthesized in a case study. A one-semester course syllabus design is the result of the analysis. In accordance with the syllabus, the lesson plans containing specific topic, aim, language skills, language sub-skills and teaching materials are created.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.